L'Ajuntament vol que més persones coneguin i entenguin els plens municipals. Per aconseguir-ho, adapta a Lectura Fàcil i amb pictogrames ARASAAC les següents informacions:

 

Resum en Lectura Fàcil dels plens 

Resum en Lectura Fàcil i amb pictogrames dels principals acords de cada ple municipal, incloent les propostes de resolució dels grups municipals i de la ciutadania, així com els acords i declaracions de la Junta de Portaveus.

2025

2024

Torna a l'índex

 

Conceptes bàsics del funcionament del Ple Municipal 

Imatge d'un ple municipalQuè és el Ple municipal?
És una mena de parlament que governa la ciutat.
Decideix assumptes importants per al funcionament i millora de la ciutat.
Per exemple:

  • la recollida d'escombraries
  • les obres als carrers
  • l'ús de biblioteques o centres cívics
  • les ajudes dels serveis socials

Qui forma part del Ple?
27 regidors i regidores que representen les persones de la ciutat.
La ciutadania els escull cada 4 anys a través dels partits polítics que es presenten a les eleccions municipals. 

Els regidors i regidores que formen part d'un mateix partit polític creen un grup municipal propi que treballa i vota en equip.

L'actual Ple té els següents grups municipals:

Composició actual del Ple

  • Tot per Terrassa: 11 persones
  • Partit Socialista de Catalunya: 7 persones
  • VOX: 3 persones
  • Esquerra Republicana de Catalunya: 2 persones
  • Junts per Terrassa: 2 persones
  • Partit Popular: 2 persones

Quines funcions té el Ple?
En destaquem algunes, però en té més:

  • Escull l'alcalde entre un dels regidors o regidores. L'actual alcalde és Jordi Ballart, de Tot per Terrassa
  • Vigila què fa l'alcalde i el seu equip de govern i li demana explicacions
  • Aprova els pressupostos i els impostos municipals
  • És a dir, en què gastarà els diners l'Ajuntament, i quins impostos i taxes cobrarà a la ciutadania.
  • Aprova normes i projectes de ciutat

Quan es reuneix el Ple?
Depèn del tipus de Ple. N'hi ha 2:

  • Ple ordinari: es reuneix un cop al mes, cada últim divendres de mes. Tracta els temes habituals.
  • Ple extraordinari: és reuneix de tant en tant, quan hi ha temes especials o urgents.

On es reuneix el Ple?
El Ple es reuneix a la sala de plens de l'Ajuntament, al carrer Raval de Montserrat, número 14.

Quines parts té el Ple?
En destaquem algunes, però n'hi ha més.

Part resolutiva: 

Els regidors i regidores debaten, voten i aproven propostes de diferents tipus. Entre d'altres:

  • Dictàmens de comissions informatives. Són propostes que fa l'alcalde o el seu equip de govern sobre alguna de les àrees de treball de l'Ajuntament. Per exemple, Territori i Sostenibilitat o Drets Socials.
  • Declaracions i acords de la Junta de Portaveus. Són propostes dels portaveus dels grups municipals perquè la ciutat es posicioni sobre algun tema. Per exemple, reclamar alguna cosa a la Generalitat.
  • Resolucions. Són propostes que fan els grups municipals perquè l'Ajuntament actuï.
  • Participació ciutadana. Són propostes que fan els veïns o veïnes, els col·lectius o les entitats perquè l'Ajuntament actuï.

Part de seguiment i control:

  • Els regidors i regidores repassen què ha fet l'alcalde i el seu equip de govern, i li fan preguntes.

Més informació:

Torna a l'índex

 

Instruccions 
  1. El teu tema ha de ser important i d'interès per a la ciutat.
  2. Tens 2 maneres de participar-hi:
    • Opció A) Intervenció. Dius la teva opinió sobre un tema, o preguntes a l'alcalde o als regidors i regidores.
    • Opció B) Proposta d'acord. Expliques una situació i proposes una solució. Els grups municipals votaran la teva proposta i l'aprovaran o la rebutjaran. 
  3. Escriu una sol·licitud amb les teves dades i el contingut de la teva intervenció o proposta d'acord. Si ets una entitat, has de presentar-la a través d'Internet. Si ets una persona o col·lectiu, també pots presentar-la a través d'una Oficina d'Atenció Ciutadana.
  4. Has de presentar la sol·licitud amb prou antelació, uns 15 dies abans del Ple. La setmana que es fa el Ple et confirmaran si pots participar-hi o no. 

Exemples reals de propostes ciutadanes aprovades pel Ple

  • Millorar la recollida de mobles vells.
  • Facilitar l'accés a la Targeta Blanca.
  • Més seguretat al barri de Sant Pere. 

Més informació